maandag, oktober 02, 2006

genoeg? (het kiel kiest 9.0)



Ik had me eigenlijk voorgenomen om van elke partij maar één kandidaat aan het woord te laten. En ook al reageerde Birgit Walraet -20ste op de CD&V-lijst- pas nadat ik Maria De Loos al haar ding had laten doen, toen ze schreef "Ik ben trouwens - zoals waarschijnlijk veel andere inwoners van onze wijk - een fan van jouw blog" gingen wij prompt door de knieën. Birgit waarschuwde nog wel "Ik schrijf zoals ik praat :-))". Om na een bombardement aan letters haar mail te eindigen met "Soit, ik weet niet of dat genoeg antwoorden geeft op je vragen?". De districtsraad weze gewaarschuwd.

Hoe lang woon je al op het Kiel?
"Ik ben net als jij een inwijkeling: een Vlaams-Brabantse uit Wezembeek-Oppem die tegen de mooie ogen van een geboren en getogen Kielenaar aanliep en dus maar de stap heeft gezet om hier ook te komen wonen. Dat was in 2001, dus ondertussen al vijf jaar geleden"
Wat doe je in het dagelijkse leven?
"Ik werk als Account Manager bij Atomik Studios, da's een multimediahuis in Antwerpen. Mijn broer en een vriend (die beiden zijn blijven hangen in Antwerpen na hun studies) runnen het en toen ze me vroegen of ik het zag zitten om voor hen te werken, heb ik ja gezegd. Dat was toen ons dochtertje geboren werd en ik het wel handig vond om niet alleen een interessante job te hebben, maar die ook nog eentje dicht bij huis. Daarvoor heb ik acht jaar lang bij een concertorganisator - evenementenbureau gewerkt. Zegt Beach Rock je iets? Dat was mijn bébéke voor ik mijn dochtertje Kaat kreeg :-)"
Wat is je favoriete winkel in de wijk?
"Phoe, da's een instinker! :-) Ik ben a priori absoluut voorstander van lokaal shoppen omdat ik denk dat je op die manier je lokaal leven en dus je gemeenschap steunt. En dat laatste vind ik bijzonder belangrijk. Ik kom uit een gemeente waar niet zo verschrikkelijk veel Vlamingen meer wonen maar doordat de gemeenschap (ouderwets woord misschien maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet zeggen) daar zo hecht is, hou je de buurt levend. Dat is ook belangrijk in (soms) moeilijke buurten zoals de onze. Wij zijn natuurlijk wel verwend met zo'n Abdijstraat om de hoek, he, dus het is moeilijk om te antwoorden op je vraag. Ik moet toegeven dat ik een fan ben van de Hema (niet erg origineel) omdat die zo'n toffe spulletjes voor kinderen hebben, maar dat druist natuurlijk regelrecht in tegen wat ik hierboven net heb gezegd :-) Ik loop heel regelmatig eens binnen in de Kringwinkel, koop er ook kinderkleren en snuister graag door hun boekencollectie. Alle boekenwinkels van de wijk kunnen trouwens op mijn belangstelling rekenen (boeken, films en platen zijn mijn zwak punt, vrees ik). Qua kleren vond ik het super toen in de Tir een Lola & Liza openging. Weet je wat er nog zou mogen bijkomen? Een biowinkel, of tenminste een winkel waar je van die bio groentenpakketten kan bestellen. Want die smaak is toch echt heel anders (zoals de vergelijking die jij maakt tussen de kippen van Hermans en de kippen van de supermarkt)"
Waar ga je iets drinken/hapje eten in de buurt?
"Ik hoop dat de vernieuwing van de Tir ook nieuw élan gaat brengen in het horeca aanbod. Zo'n jong café waar iedereen zich goed voelt en waar je altijd iemand tegenkomt uit de buurt die je kent ... Dat mankeert hier echt. Misschien dat het café van de Nova dit ooit kan invullen? Dat Grand Café is wel OK als je vlug nog iets wil eten voor de Tir zijn deuren sluit. Wij gaan ook redelijk dikwijls iets halen en dan kiezen we regelmatig voor de Ling Nan, de Chinees aan het Beerschot stadion. Dat is echt de beste Chinees die ik ken. Ik wil ook al heel lang eens Spaans gaan eten bij het Centro Iberico (volgens mijn garagist, die een Spanjaard is, is het daar goed toeven). Wij gaan ook wel eens pitta's halen een beetje verder op de Steenweg. Onlangs zijn we in de namiddag ook eens binnengestapt voor een ijsje bij het nieuwe eethuis Andalusia helemaal op het einde van de Abdijstraat en qua kindvriendelijkheid kan dat nergens aan tippen! Ik ben ook aan het wachten op het café dat zou moeten openen als het Kielpark vernieuwd is: een relaxte tas thee op zondagmiddag als de kleintjes in de zandbak spelen, da's toch geweldig! Hopelijk kan je daar ook een hapje eten. We zullen wel zien. Echte restaurants naar onze smaak vind je hier jammer genoeg niet zo veel, als we willen gaan tafelen trekken we meestal noodgedwongen de stad in (genre Façade aan het Conscienceplein of de Terra Meiga op de Vlaamse Kaai). Al zitten we sinds de komst van onze dochter de laatste tijd eerder in de Lunchgarden :-)"
Wat is de grootste troef van het Kiel?
"Dat is dan weer een hele gemakkelijke: als meisje van 'den buiten' vind ik dat het Kiel zo'n beetje aanvoelt als een uit zijn voegen gegroeid dorp, ttz. je vindt hier alles wat ik noodzakelijk vind om te kunnen leven in de stad. Ik hou van de volkse buurt met die mix van verschillende culturen en mensen. Je hebt de geneugten van een winkelbuurt zonder de nadelen ervan (de wijk leeft wel degelijk en is niet dood zoals de Meir bvb). Je woont op een wip van het stadscentrum als je wil maar toch niet pal in 't stad. Er is een park en een speeltuin, een eigen bibliotheek, een cultureel centrum, verschillende scholen van alle strekkingen ... als mama vind ik dat zeer belangrijk. Alle grote verkeersassen passeren er (dus je hoeft niet eens heel lang aan te schuiven in de file als je ergens naartoe moet) en het openbaar vervoer stopt praktisch voor de deur. En de huizen zijn hier zelfs nog betaalbaar! Dus: je vindt hier alles wat je maar zou kunnen wensen en toch zitten we niet in een grauwgrijs stadsgebied, maar in een leuke buurt met redelijk wat groen en dat op 5 minuten van het stadscentrum. Geweldig toch? Ik denk dat de wijk o.a. hierdoor toch heel wat jonge mensen met kinderen aantrekt en de vernieuwing van de steenweg en het Kielpark zal daar enkel nog toe bijdragen"
Wat is het grootste gemis?
"We zijn het eens over dat jong café annex terras :-) (zie boven) maar ik
blijf hopen. Ik heb echt de indruk dat er nieuwe jonge mensen in de wijk
komen wonen en misschien volgt de horeca dan wel vanzelf. Ik vind ook dat voor een wijk die zo volks aanvoelt, er nog heel wat kan gebeuren op gebied van communicatie: toen ik hier vijf jaar geleden aanspoelde vond ik het verschrikkelijk moeilijk om te weten te komen wat er allemaal gebeurde in de wijk: behalve de toneelstukken van Oksal was je van niks op de hoogte. Ondertussen neemt de Nova zo'n beetje het voortouw daarin en heb je Kielse Klanken, maar dat zou toch nog beter kunnen
"
Noem twee heel concrete dingen die je voor deze wijk zou willen realiseren in de districtsraad?
Persoonlijk mis ik een leuk -wat jonger- café met terras op het Kiel. Is er iets dat u kan doen in de districtsraad om deze wijk aantrekkelijker te maken voor mijn potentiële cafébaas?
"Ik denk dat we ernaar moeten streven om het district aantrekkelijk te maken voor jonge mensen: propere wijken, groen in de straat, een goed aanbod qua verenigingsleven. Dat betekent dat je als overheid van onder naar boven moet denken in plaats van van boven naar beneden, als je berijpt wat ik bedoel. Door lokale initiatieven van allerlei aard te steunen of zelf in gang te steken, geef je de mensen zelf mee zeggenschap over hun wijk en zorg je voor een wij-gevoel (die zogeneaamde "warme samenleving" of dat gemeenschapsgevoel waar ik het helemaal in het begin over had). Gelukkig is er de laatste jaren wel het een en ander aan het bougeren op 't Kiel, zodat de vonk al is vertrokken. Denk maar aan de vernieuwing
van het Kielpark, de nieuwe kleuterschool De Pinguin, de heraanleg van de Abdijstraat en de steenweg, de opening van de Tir, de uitbouw van de Nova, enz. ... Allemaal dingen die een frisse wind door de wijk doen waaien. Maar daarmee mag het dus niet stoppen, he ...

1 opmerking:

Anoniem zei

TIP : voor biologische groenten- en fruitmanden, kan je terecht bij één van de broers van de drukkerij in de wittestraat. elke week op woensdag kan je er de typische G of F of hoe noemt het allemaal, afhalen...